fredag 7 maj 2010

Chokladbollsmums

Idag var jag och mina kolleger och åt lunch på Fiket här i Tranemo. Det är ett kanonställe !!! Man möts alltid av ett glatt leende. Jag blev väldigt sugen på Ne...bullar eller rättare sagt chokladbollar. Tycker att det är lite mastigt med en hel "bulle" så jag tog inspiration och tänkte till. Kärleksmums med chokladbulls smet ovanpå. Hmmm.....Mer i min smak.
Och det var verkligen smarrigt!!! Så idag firar vi min namnsdag med denna goda kaka till kaffet.

Chokladbollsmums
Mjuk kaka

3 ägg
4 1/2 dl socker vispas samman med äggen
2oo g smör- smälts.
6 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 1/2 dl mjölk- tillsätts blandningen tillsammans med smöret.
Blanda allt och häll i formen.

Gräddas i 180 grader i ca 30-40 min i en mindre långpanna.

.Chokladbolls toppingen
125 g smör rumsvarmt
1 1/2 dl socker
2 msk kakao
5 dl havregryn
6 msk kallt kaffe

Blanda ihop alla ingredienser till en smet som är lite lösare än vanlig chokladbolls smet.
Bred ut över kakan när den har svalnat lite.
Skär i rutor när kakan har svalnat.

Ha en god helg
Carina

2 kommentarer:

  1. Ibland blir folk irriterade på mig när jag inte ser det väsentliga ... men jag får stå ut med det ... så Carina ... duken, den vackra duken, kan du inte visa den?

    Vänligen
    Ulla Laiho

    SvaraRadera
  2. Mums för ögat. Både duken och choklad-mumsen ser härliga ut!!!

    Maidi

    SvaraRadera