lördag 3 april 2010

Morotsbröd

Jag tycker att det är gott att äta lite speciellt bröd både till frukost och till maten vid högtiderna. Detta bröd är en tekaka med riven morot i. Det ger en gulaktig ton till brödet, vilket passar till påsk. Brödet blir även väldigt saftigt med den rivna moroten i.

Morotsbröd 8 kakor

50 g jäst
2 tsk salt
75 g smält smör
4 dl mjölk
2 dl finrivna morötter
3 dl rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl

Blanda de rivna morötterna med salt och låt det stå ett tag.
Lös upp jästen i den fingervarma mjölken + det smälta smöret.
Arbeta in mjölet samt morötterna.
Arbeta till en smidig deg.
Låt degen jäsa ca 30 min. Därefter delas degen i 8 bitar som kavlas ut till 8 runda kakor.
Låt jäsa till dubbel storlek på plåten.
grädda i ca 8-10 min i 225 grader. Pensla med mjölk när de är färdig gräddade.
Låt svalna under bakduk.

Carina

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag satt vid ert frukostbord :)Det ser ljuvligt ut..
    Ha en fortsatt skön Påsk Kram Anne

    SvaraRadera
  2. Hej, hittade precis hit via Spirande Grönt och din trädgårdsblogg! Efter två härliga vårdagar i trädgården, snöar det idag, vilket kändes lite trist när man är ledig och allt...!

    Nu vet jag dock vad jag ska göra idag...BAKA!!
    Måste bara bestämma vad jag ska välja, allt ser ju så smarrigt ut!
    Mvh
    Frida

    SvaraRadera