lördag 27 mars 2010

Tuppkammar...

Till påskbordet brukar jag alltid baka detta bröd. Det är gott till maten. Man kan äta det som det är eller dela det i botten och ta lite smör på samt någon god smakrik ost till.

Tuppkammar 16 st
50g jäst
75g smält smör
2 1/2 dl mjölk
1 tsk salt
7-8 dl vetemjöl
50 g smält smör till fyllningen
ägg till pensling
Vallmofrö till garnering.

Värm mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen i degbunken. Häll i den ljumma mjölken och lös upp jästen.
Tillsätt smöret, salt och det mesta av mjölet, sspara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en blank och smidig deg.
Jäs övertäckt i ca 30 min.

Kavla ut degen till en platta ca 35 x 40 cm. Pensla på det smälta smöret. Skär degen från långsida till långsida i ca 10 st ca 4 cm breda remsor. Lägg 5 remsor ovanpå varandra så att det blir 2 längder. Skär sen varje längd i 8 bitar. Ställ bitarna med snittytan neråt i dubbla bakformar. Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk ca 20-30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrö. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 10 min.

Lycka till!!!
Carina

8 kommentarer:

  1. Mums mums mina fvoriter...Kram Anne

    SvaraRadera
  2. Ja jag har för mig att du bakade dessa till påsk också.
    Carina

    SvaraRadera
  3. Den här bloggen måste jag följa!
    På återseende.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men så mycket gott här Carina.. det nästan doftar nybakt genom datorn.. har lagt mig som följare så jag inte glömmer att kika in.. *ler*.. ha det gott igen.. Moa

    SvaraRadera
  5. Hej Carina! Nu blir det till att dregla på flera håll, inte bara på er trädgårdsblogg... Mums!
    Tjejerna har länge önskat receptet på den goda kycklingen med pasta och gul citronsås som vi blev bjudna på när vi var betonggäster hos er. Kanske kan bli ett inlägg?
    Kram och lycka till med bloggen!
    Ester

    SvaraRadera
  6. är du heavenlycupcake daniellas mamma? Ni har ju samma bilder /recept och det slog mig att kanske ni är släkt med varandra ???

    härliga bilder samt inspiration (bakar i ett café så det är kul med recept)

    SvaraRadera
  7. Ja Nina...Jag är stolt mamma till Danielle
    Heavenly cupcake...och vissa recept har hon hittat i mammas recept bok.
    Men hon är mer kreatör när det gäller att hitta på nya smaksensationer....Jag håller mig till min gamla receptbok.
    Goa hälsningar Carina

    SvaraRadera
  8. Åhhh, herre gud vad mycke gott,.....måste pröva en del märker jag, men jag blev väldigt sugen på att baka tuppkammarna nu till påsk :).

    Ha en skön Påskhelg på er. Vi ses snart. Kram Hönan Cin

    SvaraRadera