fredag 5 mars 2010

Citron och Äppelmuffins.

Detta recept har jag fått av min granne Annelie för många år sen. Hon hade då gjort receptet till en kaka i en springform, med en philadephia ost creme över. Den är underbart god, så ni får receptet till ursprungs kakan. Jag gjorde bara om det på så sätt att jag gjorde det till 6 st stora muffins i en muffinsplåt för stora muffins. klädde formarna med bakplåtspapper.

Äppel och citronkaka.
2 dl rapsolja
3 dl socker
4 dl grovrivet äpple
2 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
saft och skal av en citron
1 1/2 tsk kanel
Glasyr
100 g philadelphiaost
100 g rumsvarmt smör
skal av 1/2 citron
1/2 tsk vaniljsocker
50 g florsocker

Rapsoljan och smöret vispas vitt. Tillsätt ägg och äpplet och citronen.
Blanda ihop de torra ingredienserna, för att sen vända ner det i smeten.
Grädda i en smord och bröad form i ca 50 min. Låt svalna.
Glasyren vispar man ihop fluffigt och bred på när kakan har svalnat.
Den går bra att frysa.
MMMmmmm...den är jättegod!!!!
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar