söndag 14 mars 2010

Citron Focaccia

Oj jag trodde nästan att jag smakade på ett änglabröd när jag tog den första smakbiten få detta bröd. Mmmmmm så gott!!! Fantastiskt gott att äta till mat, utan något på det. Det är en Focaccia med smak av citronolivolja och citron oliver . En härlig yta med flingsalt. Prova!!!!!!
Citron Focaccia
1 påse Torrjäst
1 liter vatten
1/2 dl citronolivolja
2 tsk salt
ca 17 dl Vetemjöl special
Garnering
1 dl citronoliver
1/2- 1 dl citronolivolja
1-2 msk flingsalt.
Blanda torrjästen i mjölet. Tillsätt salt, olivoljan och vattnet. Tänk på att vattnet ska hålla ca 40 grader då tottjästen kräver lite högre temp. Blanda allt till en lös deg.
Smörj en långpanna med olivolja och lägg ner degen i långpannan. Platta ut den så den täcker. Låt jäsa i ca 30 min. Sätt på ugnen 175 grader. Pensla det färdigjästa degen med citronoljan och tryck ner oliverna lite här och där. strö till sist över med flingsalt. Grädda i mitten av ugnen ca 35 min.

Mmmm...njut!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar